Заміна датчика NOx в автомобілі Mercedes-Benz GL 350 BlueTEC

AvtoAd

14/06/2021
Заміна датчика NOx в автомобілі Mercedes-Benz GL 350 BlueTEC

Датчик NOx -  це один з багатьох електронних компонентів сучасних транспортних засобів, несправність якого загрожує серйозними проблемами для автомобіля, а для його власника - чималими витратами. "Фішка" у тому, що продіагностувати його самостійно - невдячна справа. Тут є певні нюанси: не завжди код помилки, який вказує на несправність датчика, відповідає дійсності. Трапляється, що з ладу виходять супутні датчики та елементи, а сам датчик NOx заміни не потребує. Правильно продіагностувати  датчик NOx можуть навіть не всіх сервісах, адже це питання потрібного обладнання і компетенції фахівця. 

 

Добра новина: цей пристрій має доволі великий експлуатаційний ресурс, відтак необхідність його заміни виникає не так часто. Але якщо вона є -  бажано шукати оригінальний датчик і замінювати його негайно.

 

Для чого потрібен датчик NOx? 

 

Датчик оксидів азоту, або ж датчик NOx, повністю виправдовує свою назву. Поєднання букв NOx читається не інакше як «ен-о», а «ікс» означає число приєднаних молекул оксигена. Загалом NOx - це збірна назва пари небезпечних оксидів азоту: NO і NO2. Вони вкрай токсичні, тому їхній вміст у вихлопних газах необхідно зменшувати.

 

Іноді автолюбителі плутають або ж поєднують поняття «лямбда-зонд» і «датчик NOx». Пояснимо: фактично і перше, і друге можна назвати лямбда-зондом, однак вони мають різне розташування і виконують різні завдання.

 

Звичайний кисневий датчик (те, що вважаємо "класичним" лямбда-зондом) розташовується вище каталізатора. Він відповідає за коригування суміші та впливає на вихлоп. А нижній лямбда-зонд, він же датчик NOx, контролює працездатність каталізатора і реагує на зміни у складі вихлопу.

 

Велика частина автомобілів з бензиновими двигунами мають т.зв. безпосереднє впорскування, а сам двигун при частковому навантаженні витрачає збіднену суміш. На "приготування" збідненої суміші йде мінімально необхідна (фактично це атмосферне повітря). Навіть при згорянні збідненого суміші утворюється велика кількість оксидів з вуглецевої й азотною основою. Перші уловлюються звичайними каталізаторами, тим часом як другі можуть стати проблемою - нейтралізувати оксиди азоту набагато складніше. Частково розв'язувати проблему допомагають додаткові накопичувальні каталізатори оксидів азоту. Такі каталізатори мають певну накопичувальну потужність, яку необхідно реєструвати. Саме це завдання бере на себе датчик NOx.

 

Датчиками оксидів азоту обов'язково оснащують системи виборчої каталітичної нейтралізації. Датчик реєструє зростання процентного вмісту оксидів азоту в вихлопі, подає відповідний сигнал, а далі блок управління переводить двигун в роботу зі збагаченої сумішшю. Таким чином вдається зменшити вміст шкідливих оксидів у вихлопі. Якщо ще простіше, то датчик NOx гарантує своєчасне перехід з фази накопичення в фазу регенерації.

 

Демонтаж датчика NOx на прикладі автомобіля Mercedes-Benz GL 350 BlueTEC 

 

Поетапний демонтаж виглядає нескладно. Автомобіль іде на підйомник. Демонтовується захист...

 

 

Від'єднуються блоки й фішки, які йдуть до датчика. 

 

 

Важливо знати, що оскільки датчики при роботі подають кілька сигналів, вони мають і кілька кабелів. А найбільш "просунуті" датчики мають ще й нагрівач, до якого підведена пара проводів. Усього їх шість. 

  • Жовтий і синій. Відповідають «-» і «+» нагрівального елементу;
  • Білий і зелений. Цими проводами передається сигнал струму накачування Ip I (+), Ip II (+);
  • Сірий. Передає сигнал вимірювальної камери Vs +;
  • Чорний. Створює вимірювальне з'єднання між камерами.

 

 

Іноді зустрічаються датчики з помаранчевими дротами. Найчастіше таке кольорове маркування мають пристрої для американських автомобілів. Чітке маркування потрібна швидше фахівцям, які працюватимуть з такими датчиками, ніж пересічним автолюбителям. Рекомендація для останніх вкрай проста: переконайтеся, що всі дроти не мають пошкоджень ізоляції і з'єднані з пристроєм і блоком управління датчика NOx.

 

Після від'єднання блоків та фішок можемо знімати сам датчик. 

 

 

Наслідки несправності датчика NOx

 

Датчики оксидів азоту дозволяють зробити двигун не тільки більш екологічним, але ще й економічним. При низьких навантаженнях агрегат може працювати на збідненої суміші. Це означає, що відсоток палива в суміші буде близький до мінімально необхідного. Несправний датчик NOx відрізняється від повністю справного наступним:

 

  • Його сигнал передається занадто повільно.
  • Сигнал з датчика стає слабким і залишається таким навіть після посилення в блоці управління.
  • Як результат, приготування паливоповітряної суміші буде вестися по «стандартної» програмі - збагачення. При цьому ненавантажений двигун буде споживати більше палива. В середньому, витрата виростає на 15%, однак при експлуатації автомобіля в міському циклі витрата може вирости на 20 і більше відсотків.

 

Деякі автолюбителі відзначають, що несправний датчик не чинив істотного впливу на паливну економічність їх транспортного засобу. Пояснення просте: збагачення суміші поки не відбувалося, але насправді це лише питання часу.

 

При несправності датчика оксидів азоту завжди спостерігається некоректна робота накопичувального каталізатора. Це обумовлено порушенням відновного циклу. Екологічні показники автомобіля з несправним датчиком NOx будуть далекими від регламентованих автовиробником.

 

Варто також торкнутися питання діагностики пристрою. Вихід датчиків з ладу не завжди вдається коректно діагностувати за кодом помилки. Для прикладу, проблема може бути повітроводі, проте код помилки буде вказувати саме на датчик. Керуючись тільки кодами, аматор може без причини замінити всі лямбда-зонди на автомобілі. Ось чому правильним же рішенням буде звернення до фахівців. У професійних сервісах несправність датчика NOx виявляють за допомогою осцилографа. Категорично не рекомендуємо проводити самостійну діагностику за допомогою тестера.

 

 

Вибір нового датчика: заощадити не вийде  

 

Ці пристрої достатньо дорогі. Але пояснити це легко: вони містять у собі дорогі метали. Вимоги до технології виробництва також дуже високі, тому дешевим датчик NOx не може бути апріорі. Хороша новина: цей вимірювальний пристрій високої точності має високий експлуатаційний ресурсом, а тому при правильній експлуатації автомобіля заміни датчик NOx потребує рідко .

 

Підібрати недорогу заміну оригінального датчику NOx теоретично можливо, але експерти не радять цього робити. У продажу найчастіше вдається знайти лише оригінальні датчики, вартість яких часто дорівнює вартості, наприклад, дорогого скла або кузовних деталей. Шукати новий датчик можна за:

  • VIN-кодом;
  • Кодом самого пристрою;
  • Технічним ипараметрами транспортного засобу.
  • Датчиком NOx для MAN

Найнадійніший варіант - пошук по VIN-коду. Як правило, код датчика автолюбитель не знає. Він може знайти код за параметрами свого автомобіля, але в такому випадку пошуки потрібно вести в перевірених електронних каталогах. З високою ймовірністю буде знайдений дорогий оригінал. Адже автоконцерни не виробляють всі необхідні для складання автомобіля комплектуючі самостійно - більшу частину деталей виробляють сторонні фірми. У теорії, вдасться трохи заощадити, купивши датчик під ім'ям бренду фірми-виробника. Сьогодні більшу частину датчиків NOx випускають такі компанії:

  • Denso (Японія);
  • Bosch (Німеччина);
  • NTK (Японія).

 

 

Купуючи не оригінал, автолюбитель нічим не ризикує - фактично, він отримає OEM-продукт під ім'ям бренду одного з перелічених нами виробників.

 

АВТОРИ: 

Іван Федоров, автофахівець

Ірина Львова, журналіст