Opel Zafira CDTI: заміна ланцюга системи ГРМ

AvtoAd

20/05/2021
Opel Zafira CDTI: заміна ланцюга системи ГРМ

Ременевий чи ланцюговий привід газорозподільного механізму (ГРМ): котрий надійніший? Насправді однозначної відповіді немає, адже кожна конструкція має свої плюси та мінуси.

 

Чи справді ланцюг системи ГРМ не зношується? 

 

В останні роки виробники почали дедалі частіше випускати двигуни із ланцюговими приводами ГРМ. Від власників таких автівок можна почути, що ці двигуни "вічні", на відміну від тих, де газорозподільний вал має ременеву натяжку. Проте, нічого вічного у світі немає. І хоча виробники обіцяють, що ланцюг розраховано на весь термін експлуатації двигуна, не завжди металева конструкція ланцюга витримує навантаження.

 

Так, ланцюг може зношуватись механічно або ж втрачати потрібну ступінь натяжіння. І з ремонтом тут все набагато складніше, ніж із ременевим приводом ГРМ, який має чітки вимоги щодо термінів заміни (переважно це 60-80-100 тис.км). Щодо ланцюга, то теоретично він би не мав виходити з ладу. Але фахівці знають з досвіду, що на далеко не ідеальних українських дорогах середній показник експлуатації ланцюга становить 150-170 тис. км. А є двигуни, де ланцюг не завжди витримує навіть ці кілометри. 

 

На практиці ми також встигли пересвідчитись, що найслабшим місцем ланцюга є підшипники ковзання, які з'єднують ланки ланцюга. Вони підпадають під високу вібрацію, з часом втулки можуть зноситися і ланцюг розтягується, з'являється люфт.  Це механічно впливає на шестерні, на яких з'являється "вищерблення".  Ось чому при заміні ланцюга ГРМ часто потрібно і заміна шестерень. 

 

Як визначити, що ланцюг ГРМ зносився або втратив потрібну натяжну здатність? 

 

На деяких сучасних двигунах виробники передбачають спеціальні "віконця", де можна побачити натяжні поділки видно ланцюга. При критичних значеннях треба проводити заміну.

 

Але у більшості випадків таких віконечок немає, тому механік бере ендоскоп і виявляє стукіт на слух. Цей специфічний звук досвічений механік не сплутає з іншим ушкодженням. Він з'являється тому, що на холодному запуску погано працює система утримання мастила. Власне в цей момент ланцюг працює не від натягу і має надлишковий вільний хід. 

 

 

Ще один метод визначення зносу ланцюга - розташування розподільного і колінчастого валів. Якщо у показниках є неузгодженість - проблема у ланцюгу. 

 

Заміна ланцюга системи ГРМ на прикладі Opel Zafira CDTI 

 

Все буде непросто - доведеться виймати двигун, підвішувати його і замінювати ланцюг та інші деталі. У нашому випадку нам знадобився такий комплект запчастин: 

 

 

 

Етап №1. Проводимо демонтаж двигуна 

 

Машина йде на підйомник. Особливість цієї моделі полягає у тому, що двигун у ній можна вийняти тільки через низ. 

 

 

Далі проводимо ряд робіт у наступній послідовності: 

 

  • Демонтуємо захисну кришку
  • Зливаємо усі рідини в автомобілі 
  • Знімаємо балку з ходової частини 
  • Проводимо демонтаж коліс і ходової вісі 

 

 

 

 

 

Тільки тепер ми можемо демонтувати мотор. Непроста справа, але ми впорались. 

 

 

 

Етап №2. Проводимо заміну ланцюга системи ГРМ та супровідних деталей 

 

Тільки тепер можемо розпочати основні роботи. Добираємось до системи ГРМ в автомобілі Opel Zafira CDTI. Для цього також потрібно зробити не один крок. 

 

Забираємо проводку і пластикові трубки. На моторі є шумоізоляція - її також прибираємо. 

 


 

Демонтовуємо форсунки. 

 

 

 

Добираємось до клапанної кришки. Демонтовуємо її. 


 

 

Система розподвалу у нормі. 

 

 

Зверху ми вже бачимо частину ланцюга на шестерні розподвалу. Але це ще далеко не кінець розбирання двигуна до того моменту, коли ми отримаємо вільний доступ до системи ГРМ, 

 

 

Добра новина - металевої стружки й дрібних елементів від ушкоджених деталей у кришці немає. 

 

 

ГРМ в цьому автомобілі знаходиться за коробкою передач МКПП. Проводимо демонтаж механічної коробки.

 

 

Подальший демонтаж. 

 

 

Систему ЄГР також доведеться зняти. Ось всі елементи, які нам довелося зняти, щоб добратися до системи ГРМ: 
 

 

Тепер можемо проводити заміну, задля якої ми розбирали двигун.

 

Починаємо її із заміни нижньої натяжної частини системи ГРМ, замінюючи ланцюг і натяжний механізм. Цей ланцюг охоплює зірочки колінвалу і мастильної помпи. Ми його знімаємо. 

 

 

Після зачищення металевих поверхонь ставимо нові деталі. 

 

 

 

 

Далі переходимо до ланцюга, який розташовується на шестерні розподільного валу, охоплює зірочку проміжкового валу і паливної помпи. 

 

 

Тут міститься зірочка колінвалу, розкручуємо кріплення. 

 

 

Що бачимо: візуально суттєвих механічних ушкоджень на елементах не видно, проте з'єднання ланцюга розхитані і є явний люфт в його роботі. Власник авто вчасно звернувся на СТО, уникнувши подальших проблем в роботі двигуна.  

 

 

Важливо: При заміні необхідно поєднати технологічні отвори, які є установочними мітками для ланцюга. Тільки так ми пересвідчимось, що зубці зірочок встановлено коректно і будемо впевнені в правильній роботі системи. 

 

 

Так виглядає оновлена ланцюгова система ГРМ в автомобілі після заміни запчастин і очищення елементів та поверхонь від бруду. 

 

 

Монтаж проводимо у зворотному порядку. 

 

Після заміни ланцюга системи ГРМ  двигун автомобіля Opel Zafira CDTI працює коректно. Щасливої дороги! 

 

АВТОРИ:

Володимир Кутний, автофахівець

Ірина Львова, журналіст