Поверните экран

Маркування японських автомобільних двигунів

 Маркування японських автомобільних двигунів

Багато хто чув буквено-цифрові поєднання: 3S-FE, 2L-TE, SR20DE, EJ20 і.т.п., але не в курсі, що це означає. А адже за назвою японських двигунів можна дізнатися масу цінної інформації. Сподіваємося, що ця стаття допоможе вам стати якщо не знавцями, то більш освіченими людьми в даному питанні.
1-2 TOYOTA
Мотор – Легенда!
Назви двигунів Toyot’и досить інформативні, поступаючись в цьому хіба що двигунам Nissan. Отже, першим із символів в назви двигунів TOYOTA є цифра, призначена для визначення порядкового номера двигуна в серії. Другий символ, говорить нам про серію мотора (буквене позначення (може також бути і двохбуквене)). У реєстраційному документі як правило написана саме ця частина позначення двигуна.
Розглянемо приклад серій двигунів, серія двигунів S, двигуни 3S-FE і 4S-FE конструктивно однакові (не абсолютно, але дуже схожі), відрізняються лише робочим об’ємом і при бажанні їх можна навіть поміняти місцями. Аналогічно 1AZ – 2AZ (двохбуквене маркування з’явилася на серіях двигунів які з’явилися після 1990 року), 2L – 3L (однобуквеному маркування говорить нам що серія з’явилася раніше 1990 року), 1ZZ – 2ZZ і.т.д. Причому, не треба проводити прив’язок обсягу до першої цифри, за принципом, чим більше об’єм двигуна, тим більше цифра і навпаки, швидше менша цифра означає раніший рік розробки і не більше того. Не треба плутати рік початку випуску конкретної моделі двигуна і рік початку випуску нової серії.
Двигуни 3S-FSE, 5S-FE, 3C-TE, 2C-E (і багато інших) були розроблені після 1990 року, але так як вони належать до старих серіям S і C, то мають одну букву до тире. А ось представників серій JZ, AZ, KZ, ZZ і інших з буквою Z в назві, до 1990 року немає жодного.
Дещо незвично назва трилітрового дизеля 1KZ-TE (1993 роки розробки), адже його послідовник 1KD-FTV (теж трилітровий дизель, але 1996 розробки) має букву D в назві. Імовірно фірма TOYOTA з 1996 року вирішила застосовувати для назв дизелів букву D (Diesel), а для бензинових двигунів букву Z. Букви, що йдуть після тире позначають конструктивні особливості двигуна, насамперед типу харчування і типу ГРМ.
Перша буква (або її відсутність) після тире позначає особливості головки блоку і “ступінь форсировки” двигуна. Якщо це буква F – те це двигун стандартної потужності з 4 клапанами на циліндр і двома розподільними в ГБЦ, так званий High Efficiency Twincam Engine. У таких двигунів тільки один з розподільних валів приводиться в рух ременем або ланцюгом, другий же наводиться від першої через шестерню (двигуни з так званою “вузької” головкою блоку циліндрів).
4A-FE, 1G-FE, 3E-FE, 3S-FE і.т.д.
Якщо ж першою після тире стоїть буква G, то це двигун форсований (теж два распредвала в ГБЦ), на кожному з розподільних валів є шестерня яка має власний привід від ременя (ланцюги) ГРМ. TOYOTA називає ці двигуни – High Performance Engine (двигуни з “широкою” головкою блоку циліндрів).
Всі двигуни з буквою G – бензинові і тільки з електронним уприскуванням палива, досить часто з турбонаддувом або чаржером. Приклади: 4A-GE (максимальна частота обертання 8000 об / хв), 3S-GE (максимальна частота обертання 7000 об / хв), 1ZZ-GE. Двигуни з буквами F і G можуть належати до однієї серії (наприклад, 3S-FE і 3S-GE). Виходячи з цього можна сказати що, вони розроблені на одній основі (діаметр циліндрів, хід поршня (але не поршень) та багато іншого – однакові), але розрізняються конструкції головок блоку циліндрів, ГРМ та іншими елементами двигуна.
Відсутність букв F або G після тире означає, що двигун має тільки один впускний і один випускний клапан на циліндр. 1G-E, 2C, 3A-L, 3L, 1HZ, 3VZ-E (причому распредвал не обов’язково буде знаходиться в ГБЦ) Другий після тире (або першою, якщо двигун з двома клапанами на циліндр) йде буква що несе інформацію про особливості двигуна:
T – є у всіх двигунів з турбонаддувом (не плутати з чаржером): 1G-GTE, 3S-GTE, 4E-FTE, 2L-TE.
S – двигун з безпосереднім уприскуванням палива (розробки після 1996 року): 3S-FSE, 1JZ-FSE, 1AZ-FSE.
Х – двигун, який є гібридною силовою установкою типу, що працює як правило в парі з одним або декількома електродвигунами. 1NZ-FXE, 2AZ-FXE
P – двигун, призначений для роботи на зрідженому газі (LPG (Liquefied Petrol Gas)): 15B-FPE, 1BZ-FPE, 3Y-PE
N – двигун, призначений для роботи на стиснутому газі: 15B-FNE, 1BZ-FNE.
H – особлива система уприскування палива, з деяких джерел із змінною геометрією впускного колектора (фірмове позначення: EFI-D): 5E-FHE, 4A-FHE
Третьою після тире (або першою – другою, якщо двигун з двома клапанами на циліндр і (або) не відноситься до категорії двигунів, що мають у назві після тире букви T, S, N, X, P, H) йде буква що несе інформацію про спосіб сумішоутворення:
E – двигун з багатоточковим електронним уприскуванням (EFI); у дизельних двигунів це означає, що вони з електронно-керованим паливним насосом високого тиску (ТНВД): 4A-FE (бензиновий), 1JZ-FSE (бензиновий), 3C-TE (дизель).
i – двигун з однокрапковим (моновриску) електронним уприскуванням (Ci – Central injector): 4S-Fi, 1S-Fi
V – є тільки у дизельних двигунів 1KD-FTV, 2KD-FTV, 1CD-FTV, судячи з усього, позначає систему живлення типу Common Rail (безпосереднє уприскування дизельного палива).
Якщо після тире відсутні букви E, i, V, то це або карбюраторний бензиновий двигун, або дизель із звичайним (механічним) ТНВД: 4A-F (карбюраторний мотор, двухраспредвальний); 3С-T (дизель з механічним ТНВД) Досить старі бензинові двигуни TOYOTA (розробки до 1988 року) після тире можуть мати букви U, L, С, B, Z: 1G-EU, 1S-U, 2E-L, 3A-LU
L – поперечне розташування двигуна (3A-LU) або взагалі трансверсалями у MR2
U – знижена токсичність (для Японії) (+ каталізатор)
C – знижена токсичність (для Каліфорнії) (+ каталізатор)
B – Twin Carb – два карбюратори (застарілий код)
Z – SuperCharger (механічний нагнітач): приклад: 1G-GZE, 4A-GZE
Приклади назв двигунів фірми TOYOTA:
4A-FE – бензиновий двигун з 4 клапанами на циліндр і “вузькою” головкою блоку циліндрів, стандартного мощностного ряду, з багатоточковим електронним уприскуванням палива.
3C-T – дизель з 2 клапанами на циліндр, турбонаддувом і звичайним (механічно керованим) ТНВД.
1JZ-GTE – бензиновий двигун з 4 клапанами на циліндр, “широкої” головкою блоку циліндрів, турбонаддувом і багатоточковим електронним уприскуванням палива.

3.NISSAN

Маркування двигунів NISSAN набагато більш інформативні, ніж назви двигунів інших фірм.
Перші дві букви в назві (у бензинових двигунів до 1983 року розробки була лише одна буква) позначають серію двигуна. Аналогічно тойотовских двигунам, двигуни однієї серії конструктивно схожі, але можуть відрізнятися системою уприскування палива, кількістю клапанів на циліндр і.т.п. Наприклад TD23, TD25 і TD27 ідентичні по конструкції, але відрізняються робочим об’ємом. Причому, якщо першою йде буква V, то це обов’язково V-подібний двигун. Якщо ж другий стоїть буква D, то це обов’язково дизельний двигун, якщо стоїть інша буква – то бензиновий. Далі йде число, поділивши яке на 10 можна отримати робочий об’єм в літрах. CA20DE (бензиновий, рядний, об’ємом 2,0 л., DOHC), A15S (бензиновий, рядний, об’ємом 1,5 л., Два клапани на циліндр), TD27 (дизель, рядний, об’ємом 2,7 л., Два клапани на циліндр), CD17 (дизель, рядний, об’ємом 1,7 л., два клапани на циліндр), VG33E (бензиновий, V-подібний, об’ємом 3,3 л., два клапани на циліндр)
Перша буква після цифр вказує на конструктивні особливості головки блоку циліндрів: D – двигун з 4 клапанами на циліндр (TWIN CAM (twin – два, cam (camshaft) – распредвал) або DOHC – це просто різні назви одного й того – ж, поділу як у TOYOTA на “вузьку” і “широку” головки немає, у всіх двигунів NISSAN розподільні вали мають індивідуальний привід від ременя або ланцюга ГРМ). Приклад: ZD30DDTi, SR20DE, RB26DETT.
V – двигун з 4 клапанами на циліндр і змінними фазами газорозподілу (аналог систем VTEC у HONDA або VVT-i у TOYOTA). Приклад: SR16VE, SR20VE.
Якщо після цифр, в назві двигуна NISSAN відсутній буква D або V, то це означає, що двигун має 2 клапани на циліндр. Приклад: RB20E, CD20, VG33E.
Друга буква після цифр (або перша, якщо двигун з 2 клапанами на циліндр) вказує на спосіб утворення робочої суміші: E – багатоточковий (розподілений) електронне уприскування палива у бензинових двигунів (фірмове позначення системи – EGI), в назвах дизельних двигунів NISSAN така буква не зустрічається. Приклад: SR16VE, CA18E, RB25DE.
i – одноточковий (центральний) електронне уприскування палива у бензинових двигунів (Ci – Central injector), у дизелів ця буква позначає електронно-керований ТНВД і стоїть останньою (а не другий) у назві двигуна. Приклад: SR20Di (бензиновий), ZD30DDTi (дизель).
D – безпосереднє електронне уприскування палива в циліндри – у бензинових двигунів (система DI – Direct Input); у дизелів ця буква позначає що двигун з нерозділеним камерами згоряння. Як бензинові, так і дизельні двигуни, з буквою D в назві, були розроблені після 1995 року. Приклад: VQ25DD (бензиновий); ZD30DDTi (дизель).
S – карбюраторний двигун. Приклад: GA15DS, CA18S, E15ST.
Якщо в назві двигуна NISSAN відсутні літери після цифр, (виняток – може бути присутнім буква Т, якщо двигун оснащений турбіною), то це дизельний двигун із звичайним (механічним) ТНВД. Причому всі такі двигуни у NISSAN були з двома клапанами на циліндр і розділеними камерами згоряння, тобто, літери D після цифр в назвах цих двигунів немає. Приклад: CD17, TD42T, RD28. Третя буква після цифр (або перша – друга) вказує на наявність турбонаддува. Якщо літера T після цифр є, то це означає, що такий двигун з турбонаддувом (саме з газотурбінним наддувом, тому концерн NISSAN, двигунів з механічним приводом компресора наддуву від колінчастого вала не випускав). Якщо ж після цифр є дві букви T, то це двигун з двома турбокомпресорами (TWIN TURBO). Приклад: RD28T, RB25DETT, SR20DET, CA18ET
Четверта буква після цифр може бути тільки у двигунів з двома турбокомпресорами (це буква T, приклад див. Вище) або у дизелів з електронно-керованим ТНВД. Приклад: RB25DETT, RB26DETT, YD25DDTi, ZD30DDTi.
Приклади назв двигунів фірми NISSAN:
A15S – бензиновий рядний двигун, робочим об’ємом 1,5 л., З 2 клапанами на циліндр (ОНС), карбюратором, без турбонаддува.
CD17 – дизельний рядний двигун, робочим об’ємом 1,7 л, з 2 клапанами на циліндр (ОНС), механічним ТНВД, без турбонаддува.
VQ25DET – бензиновий V-подібний двигун, робочим об’ємом 2,5 л., З 4 клапанами на циліндр (DOHC = TWIN CAM), багатоточковим (розподіленим) електронним уприскуванням палива (EGI) і турбонаддувом. ZD30DDTi – дизельний рядний двигун, робочим об’ємом 3,0 л., З 4 клапанами на циліндр (DOHC) нерозділеним камерами згоряння, турбонаддувом і електронно-керованим ТНВД.
SR20Di – бензиновий рядний двигун, робочим об’ємом 2,0 л., З 4 клапанами на циліндр (DOHC), центральним (однокрапковим) електронним уприскуванням палива, без турбонаддува.

4.MITSUBISHI

Назви двигунів MITSUBISHI досить малоінформативні.
Якщо перший символом у маркуванні двигуна є цифра, то вона показує яке кількості циліндрів. Приклад: 4D56 (4 циліндра); 6G72 (6 циліндрів); 3G83 (3 циліндра); 8A80 (8 циліндрів).
Наступна буква дає інформацію про тип двигуна: A або G – бензинові двигуни. Приклад: 4G63, 8A80, 6G73.
1) D – дизель з механічно керованим паливним насосом високого тиску (ТНВД). Приклад: 4D56, 4D68.
2) M – дизель з електронно-керованим ТНВД. Приклад: 4M40; 4M41.
Останні дві цифри вказують на приналежність двигуна до певної серії двигунів. Двигуни, що мають однакову назву (і відповідно, що належать до однієї серії), мають схожу конструкцію, але можуть відрізнятися за ступенем форсировки, робочому об’єму, способу харчування. Однак, у двигунів 4G13 і 4G15 є відповідність назви робочому об’єму: у першого він 1,3 л, а у другого він дорівнює 1,5 л, що скоріше випадковість ніж закономірність. Виходячи з назв двигунів схожими за конструкції (тобто однієї серії) можна припустити, що остання цифра в назві є кодом обсягу, а перші три символи – серія. Наприклад: 1) 6A10, 6A11, 6A12, 6A13; 2) 6G71, 6G72, 6G73, 6G74.
Старі двигуни ММС (розробки до 1989 року) могли не мати першої цифри в назві, що показує кількість циліндрів, але зате мали букву наприкінці, причому назви двигунів ставали схожими з назвами двигунів SUZUKI. Приклад: G13B (карбюраторний, 4-х циліндровий двигун з 3 клапанами на циліндр)

5.HONDA

Перша буква в назві двигунів вказує на приналежність двигуна до певної серії. Також як і у решти японських двигунів, у HONDA двигуна однієї серії конструктивно схожі, але можуть відрізнятися за ступенем форсировки, робочому об’єму і іншим характеристикам.
Наступні дві цифри показують робочий об’єм двигуна, поділивши число на 10, отримаємо робочий об’єм в літрах. Приклад: D17A (об’єм двигуна 1,7 л.), B16A (об’єм двигуна 1,6 л.), E07Z (об’єм двигуна – 0,66 л.).
Остання буква (бувають букви A, B, С, Z) позначає модифікацію двигуна в серії, двигуни з буквою причому аналогічно алфавітом першого модифікаціям відповідають першими літерами алфавіту і далі за зменшенням, то є перша модифікація завжди має літеру А, втора В і далі по аналогії. Приклад: B20A, B20B; D13B, D13C; B18B, B18C.
Старі двигуни HONDA мають двохбуквене маркування, інформацію про які можна отримати тільки з каталогів. Наприклад: ZC (встановлювався на модель Integra аж до 2001 року, був як у карбюраторному, так і в инжекторном варіантах, а також дво-, однораспредвальний, VTEC і простий)

6.SUBARU

Перші одна або дві (у більшості випадків) букви вказують на приналежність двигуна до серії двигунів. Всі двигуни серії конструктивно схожі, але можуть розрізнятися робочими обсягами, наявністю або відсутністю турбонаддува (наприклад, EJ20 може бути з турбіною, з двома турбінами (twin turbo) так і без них) та іншими елементами.
Наступні дві цифри показують робочий об’єм двигуна, поділивши число, що складається з цих цифр, на 10 одержимо робочий об’єм в літрах. Наприклад: EJ25TT (робочий об’єм 2,5 л., Twin Turbo), EJ15 (робочий об’єм 1,5 л.), EF12 (робочий об’єм 1,2 л.), EN07 (робочий об’єм 0,66 л.), Z22 (робочий об’єм 2,2 л.).
Старі двигуни SUBARU мали у своїй назві дві цифри, що не мають нічого спільного з робочим об’ємом. EA71 (робочий об’єм 1,6 л.)

7.MAZDA

Двигуни старої розробки мали у своїй назві всього дві літери, у свіжих розробках двигунів з’явилися додаткові букви, що стоять після тире, крім того, замість двох букв на початку, можуть стояти буква і цифра або три літери.
Перша буква в назві (як нових, так і старих двигунів) вказує на приналежність двигуна до певної серії, двигуни якої можуть відрізнятися робочим об’ємом.
Друга літера вказує на модифікацію в серії (як правило, двигун з іншим робочим обсягом).
K8 (робочий об’єм 1,8 л.), FS (робочий об’єм 2,0 л.), R2 (2,2 л.), KL-ZE (2,5 л.)
Додаткові літери після тире (для двигунів останніх років розробки) служать для позначення конструкції головки циліндрів і способу наповнення циліндрів робочою сумішшю.
Перша буква після тире показує конструктивні особливості головки блоку циліндрів: Z або D – два розподільні вали (DOHC), 4 клапани на циліндр. Приклад: JE-ZE, Z5-DE, KL-ZE
M – один распредвал, 4 клапани на циліндр. Приклад: B3-MI, B5-ME.
R – у роторно-поршневого мотора Ванкеля. Приклад: 13B-REW.
Якщо після тире відсутні букви Z, D або M, то цей двигун має 2 клапани на циліндр (це може бути застосовано до досить свіжим двигунам).