Що буде, якщо не замінювати антифриз?

AvtoAd

20/05/2021
Що буде, якщо не замінювати антифриз?

Дехто помилково вважає, що охолоджувальну рідину для мотора можна не міняти зовсім. Особливо, якщо автомобілем користуються не постійно, а лише час від часу. Чи так це насправді? 

 

Антифриз і тосол: у чому різниця? 

 

Іноді на форумах автовласників можна прочитати щось на кшталт "а ось я їздив на тосолі, а тепер залив антифриз - і все добре". Для тих, хто розуміє визначення термінів, це звучить досить комічно.

 

Що ж таке антифриз, а що таке тосол? Антифризами називають рідини, які не замерзають при низьких температурах і служать для охолодження системи двигуна автомобіля. Все просто: англійською "anti - це "проти", а freeze - "замерзати". Таких рідин є дуже багато, усі вони різні за кольором і мають різні характеристики. А тепер пригадаймо кінець 80-х років минулого століття і синю рідину у пляшці для "Жигулів" з написом "Тосол". Так, це був також антифриз (причому, не вельми якісний), але тільки цієї торгової марки. Іншого наші водії на той час не знали і знати не могли - "совок" не балував своїх громадян розмаїттям. І так сталося, що дехто й досі вперто вважає, що все синеньке - це тосол, а зелене, жовте, помаранчеве, рожеве, бузкове - антифриз. І, мовляв, для вітчизняних автомобілів краще підходить тосол, а для іноземних - тільки антифриз. Як бачимо, це твердження помилкове.  Тосол - це фактично торгова марка й абревіатура ТОС: Технологія Органічного Синтезу  + суфікс -ол. 

 

Неправильно також вважати, що заливати ТОСОЛ в сучасні автомобілі  заборонено, а "Москвич" постраждає від сучасного антифризу. Про те, як обрати правильну охолоджувальну рідину для свого автомобіля, ми розповімо далі. А зараз - про те, що відбувається з вашою машиною, якщо ви нехтуєте своєчасною зміною антифризу. 

 

Для чого потрібен антифриз? 
 


Призначення антифризу - запобігати закипанню двигуна. Автомобільні антифризи переважно виготовляють із дистильованої води (близько 50% складу) та етиленгліколю або пропіленгліколю (спирти, які запобігають замерзанню). Також тут є домішки, які забезпечують антикорозійні й антипінні властивості, та барвник - щоб можна було помітити протікання антифризу. 

 

Втрачаючи з часом свої властивості, антифриз перестає захищати деталі двигуна від корозії. Більш того, він навіть руйнує їх. Тому якщо автомобіль не дуже новий, варто замінювати антифриз новим приблизно кожні 2 – 3 роки. При цьому рекомендується промивання системи водою або розчином нового антифризу.
 

 

Різні марки антифризів мають, відповідно, різний термін служби, зазначений, як і дата виробництва, на упаковуванні. Водночас "життєвий цикл" "охолоджувача" визначає автовиробник. Наприклад, для ряду моделей General Motors, Volkswagen Group, Mazda і Renault термін придатності відповідає обумовленого терміну служби автомобіля (fill for life). Антифризу більшості моделей Mercedes-Benz дається п'ять років придатності, BMW і Mitsubishi - чотири роки. Деякі автовиробники також "прив'язують" термін придатності антифризу до пробігу. Рекомендації варіюються від 75 000 км до 250 000 км. Зрозуміло також, що обумовлений термін придатності безпосередньо залежить від формули тих чи інших антифризів. Наприклад, бюджетні технічні рідини класу G11 мають мінімальний пакет добавок, а тому термін їх придатності становить лише два-три роки. З іншого боку, дорожчі склади класу G12 і G13 гарантують безпроблемне використання протягом 10 років і більше.


Важливо розуміти, що ці допуски не враховують інтенсивність та умови експлуатації автомобіля. Загальною рекомендацією буде зміна цієї технічної рідини кожні 60 тис. км пробігу, або кожні три роки.

 

Що буде, якщо ігнорувати такі рекомендації та продовжувати експлуатувати машину в складних умовах? Антифриз, який змінив свій склад, спровокує корозійні відкладення на поверхні каналів системи охолодження. Почнеться "виїдання" металу, канали (особливо вузькі) закупоряться. Постраждає голівка блоку циліндрів, двигун буде постійно перегріватися. Ось як змінений антифриз може роз'їсти металеві деталі:

 

 

Отвір у радіаторі внаслідок корозії, заклинений термостат, зруйновані елементи помпи, засмічення каналів двигуна - це ті "сюрпризи", які неминуче очікують автовласника, якщо він нехтує заміною антифризу.


Якщо у розширювальному бачку ви бачите рідину з іржею або каламутну коричневу суміш - корозія вже почалася. Потрібно буде промити всю систему охолодження і замінити антифриз. Загалом варто промивати систему при кожній плановій заміні охолоджувальної рідини, особливо при зміні класу антифризу.

 

Як правильно промивати систему?

 

Промивання здійснюється чистою водою, бажано дистильованою, або розчином, в якому буде 80% води та 20% антифризу. Процедуру по промивці та заміні охолоджувальної рідини слід проводити на холодному моторі. Відкривати кришку антифризного бачка, якщо він теплий, не можна - рідина "вистрілить" на кшталт пляшки шампанського, і опіки вам забезпечені!

 

Подробиці процедури промивання треба шукати в інструкції до кожного конкретного препарату, але загалом слід дотримуватись загальних правил:

  • Упродовж  10 – 30 хвилин прогрітий двигун працює з препаратом-промивкою в системі. Деякі виробники автохімії дозволяють залишати розчин у системі на кілька годин, в тому числі – під час поїздок автомобіля.
  • Після зливання промивального розчину система заправляється чистою водою.
  • Двигун працює 10 – 30 хвилин з водою в системі охолодження, щоб не залишилось промивальної рідини.

Ось такий має вигляд вода після першого промивання автомобіля, де впродовж кількох років не замінювався антифриз. Каламутна іржава рідина свідчить про те, що у системі відбуваються дуже недобрі корозійні зміни. 

 

 

Чи можемо у цьому випадку промити систему лише раз та заспокоїтись? Звісно ж, ні. Іноді доводиться мити двічі, а то й 3-4 рази, допоки вода не стане чистою.  

 

Як вибрати потрібний антифриз? 

 

Зрозуміло, що всі ми хочемо заощадити. Проте, у випадку заміни антифризу чітко діє правило "скупий платить двічі".

 

Іноді можна почути, що дешеві антифризи не є поганими, а поступаються дорогим лише в тому, що можуть замерзнути при перших морозах. Якби ж то було так! Насправді навіть найдешевша "бодяга" із сумнівного кіоску може витримати дуже низькі температури і не замерзнути. Але вона може містити у собі шкідливі для автомобіля хімічні сполуки, тому почне "убивати" двигун вже з перших днів роботи. Трапляється, що через поганий антифриз двигун може потребувати капітального ремонту – зате антифриз візуально виглядає пречудово і навіть не думає замерзати на морозі. 


Досить часто дешеві та неякісні антифризи містять у собі замість етиленгліколю гліцерин і метиловий спирт. Ці два компоненти шкідливі для деталей двигуна, адже гліцерин провокує корозію, а метанол є чудовим розчинником, який за певних умов впорається і з гумою, і з термостійким пластиком, і навіть з металом.  

 

Краще за все обрати для вашої автівки антифризи класу G12 і G13 з максимально довгим обумовленим терміном служби. Крім того, враховуйте позначену температуру замерзання антифризу. Оптимальний варіант - від -40 градусів С до -50 градусів С. Антифриз з температурою замерзання -60С і більше підійде для північних регіонів, але його склад для стандартної експлуатації занадто концентрований. Така технічна рідина буде сприяти корозійній активності і агресивному впливу на гумові елементи системи охолодження.

 

Кожен автовиробник рекомендує для певних двигунів певний тип рідини, але найбільш універсальними вважаються карбоксилатні. У карбоксилатних рідинах інгібітори корозії базуються на органічних карбонових кислотах, у гібридних – на суміші органічних та неорганічних, у лобридних – на органічних та мінеральних речовинах. Традиційні антифризи мають неорганічні інгібітори, на сьогодні це застарілий тип рідини, вони не люблять перегріву вище 105о С та в ідеалі потребують заміни кожні 2 – 3 роки.

 

Втім, найпростіше правило - використовувати лише ту рідину, яка рекомендована заводом-виробником автомобіля. Ну і звісно купувати її варто у надійних торгових пунктах, тому що підробок, на жаль, на ринку антифризів досить багато. 

 

АВТОР: Ірина Львова, журналіст

КОНСУЛЬТАЦІЯ: Нікіта Кочергін, Дмитро Євдокименко, автофахівці