Водяна помпа в автомобілі: що це таке і навіщо потрібна

AvtoAd

27/04/2021
Водяна помпа в автомобілі: що це таке і навіщо потрібна

Помпа (або водяний насос) потрібен для циркуляції охолоджувальної рідини в системі охолодження двигуна. ПО суті, помпа качає антифриз (тосол) з радіатора  і грубки салонного обігрівача, закачуючи його в ссистему охолодження двигуна. Просто кажучи, помпа забезпечує циркуляцію рідини в системі.

 

Це потрібно для того, щоб охолоджувальна рідина «забирала» високу температуру від двигуна і стільників радіатора. Охолоджуючись і повертаючись знову в ДВС, вона щоразу забирає чергову порцію тепла.

 

Також водяна помпа служить для прокачування антифризу через радіатор салонного обігрівача. Це дозволяє обігрівати салон. 

 

Де знаходиться помпа в автомобілі? 


У кожній моделі автомобіля все індивідуально, але принцип один - до помпи мають бути підключені шланги системи охолодження, а її обертання приводиться за допомогою ременя ГРМ або навісного обладнання. На різних моделях авто її місце розташування може відрізнятися. Привід зазвичай здійснює ременем від колінвала двигуна. І завжди десь тут поруч - термостат. 

 

Для прикладу, в автомобілі BMW помпу ставлять під кулером EGR, скріплюючи їх спеціальним ущільнювачем (муфтою). 

 

Треба наголосити, що водяна помпа бере охолоджену рідину і качає її у двигун, а не навпаки. Якщо гарячий тосол буде потрапляти в помпу, а потім подаватися в теплообмінники, то помпа дуже швидко вийде з ладу. У її конструкції є сальники й підшипники, не розраховані на високі температури. 

 

Як працює помпа?  

 

Конструкція доволі проста.  Помпу конструюють з валу, який тримається в корпусі двома підшипниками. На валу, усередині, закріплена крильчатка, яка змушує циркулювати антифриз в системі. Вона може бути виготовлена або з металу, або із термостійкого пластика. Перший варіант вважається надійнішим, другий - дешевший. 

 

Між робочою камерою і підшипниками розташований сальник. Він запобігає потраплянню охолодженої рідини в підшипники та витікання її назовні під капот автомобіля. Корпус водяної помпи виливають з алюмінію або чавуну, здатного витримувати перепади температур і вібрацію. Він складається з двох частин, між якими встановлена ​​гумова прокладка. Завдяки такій конструкції можна здійснювати заміну помпи без її демонтажу з корпусу двигуна.

 

На іншому боці  валу, зовні, знаходиться приводний шків. Він міцно кріпиться на валу і приводиться в обертання ременями навісного обладнання або ГРМ (все залежить від моделі автомобіля).

 

Ахіллесовою п'ятою в конструкції вважають є сальник і підшипник. Перший починає пропускати тосол, який, потрапляючи в робочу порожнину підшипників, вимиває мастило з них. Як наслідок - підвищений шум, а потім заклинювання помпи. Бувають випадки, коли підшипники починають «гудіти» раніше, ніж зношується сальник. Ресурс механізму від 60 до 100 тис. км, але у деяких випадках він вимагає заміни вже на 30 тис км. Хоча буває, що прослужить і 160 тис. км - тобто, все дуже відносно.

 

Ознаки несправності  водяної помпи в автомобілі

 

Вас повинен насторожити навіть один із цих симптомів:

 

  • Калюжа антифризу під машиною в районі помпи. Це пов'язано з механічним зносом сальника і протіканням охолоджуючої рідини через дренажний отвір в корпусі. 
  • Підвищений шум, гул при роботі двигуна, що виходить від помпи зазвичай свідчить про зношування підшипників.
  • Двигун перегрівається або грубка салону дме холодним повітрям. Ймовірно йдеться про пошкодження крильчатки помпи. Вона може банально "розсипатися" від давності бруду в системі охолодження.
  • Підвищений люфт шківа. У справної помпи його апріорі не має бути. Можлива проблема із підшипниками: ламається обойма і кульки висипаються в порожнину. Як наслідок, помпу заклинює. 

 

 

Причини виходу з ладу автомобільної помпи

 

Головна причина - механічне зношування деталей. Часто зношується сальник валу й антифриз з робочої порожнини просочується в місця, де розташовані підшипники. Мастило з них вимивається, вони починають «гудіти» і заклинювати.

 

Домішки, бруд в системі охолодження призводять до руйнування і заклинювання крильчатки. Тому потрібно стежити за якістю охолоджувальної рідини та вчасно промивати систему охолодження.

 

 

 

Хочеться сказати водіям, які люблять доливати воду як холодоагент або ж купують неякісний антифриз: "Дарма ви це робите, така економія може коштувати дуже дорого". Адже ці експерименти призводить до утворення корозії в системі. Як наслідок, доволі скоро  помпа заклинить.

 

До слова, про якість антифризу: він також З приводу якості рідини. Вона теж має свій термін служби. Згодом її склад змінюється, вимиваються спеціальні присадки. Внаслідок чого в ній можуть утворюватися бульбашки повітря, який лопаються, і утворювати в металевих частинах помпи круглі отвори.

 

Крім негерметичного сальника підшипники можуть прийти в непридатність через підвищений натяг ременя приводу шківа. Якщо його перетягнути, то підшипники почнуть руйнуватися, з'явиться значний люфт. Як наслідок - заклинювання водяної помпи авто.

 

Якість лиття корпусу помпи або його елементів. В результаті можуть утворюватися тріщини, сальник тече через 5-10 тис. км, підшипник може «загудіти» ще раніше. Ремонт помпи не дасть гарантії її тривалої надійної роботи, потрібно замінити водяну помпу. Рекомендуємо купувати якісний механізм перевірених виробників.