Rotate the screen

Маховики – Їх види та переваги

Маховики – Їх види та переваги

Маховик можна віднести відразу до декільком системам двигуна, тому в інтересах цих систем він виконує окремі функції:

Зниження нерівномірності обертання колінчастого валу (маховик – конструктивний елемент кривошипно – шатунного механізму); передача крутного моменту від двигуна до коробки передач (маховик – провідний диск зчеплення); передача крутного моменту від стартера на колінчастий вал двигуна (маховик – ведена шестерня редуктора системи запуску) .

Згладжування пульсацій крутного моменту виробляється за рахунок періодичного накопичення та віддачі кінетичної енергії маховиком. Енергія запасається під час робочого ходу поршня і витрачається при інших тактах двигуна, в т.ч. на виведення поршнів з мертвих точок. Чим більше циліндрів в двигуні, тим робочий хід поршня в кожному з них займає більше часу, отже, крутний момент такого двигуна більш рівномірний, а маса маховика може бути зменшена.

Маховик кріпиться в торці колінчастого валу біля заднього корінного підшипника. Це, як правило, найпотужніший підшипник в двигуні, так як він повинен витримувати вагу маховика і навантаження, пов’язані з його роботою.

Розрізняють такі види конструкції маховиків:

– Суцільний;
– Двохмасовий;
– Полегшений.

Найбільшого поширення на автомобілях знайшов маховик суцільної конструкції. Це масивний диск діаметром від 30 до 40 сантиметрів, виконаний з чавуну. На зовнішню поверхню диска напрессован сталевий зубчастий вінець, що забезпечує провертання колінчастого валу при запуску двигуна за допомогою стартера. З одного боку маховика виконана маточина для кріплення до фланця колінчастого вала, інша сторона грає роль ведучого диска зчеплення.

При роботі двигуна на різних оборотах колінчастий вал постійно закручується і розкручується, тобто піддається крутильним коливанням. У двигуні застосовуються гасителі крутильних коливань. Однією з таких систем є маховик особливої ​​конструкції – т.зв. двохмасовий маховик (інша назва – демпферний маховик).

Маховик включає два диска, з’єднані за допомогою пружинно-демпферної системи, що дозволяє повністю ізолювати трансмісію від крутильних коливань і забезпечити рівномірну роботу її елементів. Із застосуванням двохмасового маховика відпадає необхідність демпфуючого пристрою в ведомому диску зчеплення.

– Перевагами двохмасового маховика являются гасіння вібрацій, ізоляція шумів, зручність перемикання передач, зниження зносу синхронізаторів, захист трансмісії від перевантаження і навіть економія палива. З іншого боку інтенсивна робота двохмасового маховика призводить до посиленого зносу пружинно-демпферної системи і навіть поломки її основного елемента – дугової пружини. Все це стримує масове застосування демпферного маховика на двигунах.

– Полегшений маховик використовується при тюнінгу двигуна. Перерозподіл маси маховика до країв диска дозволяє зменшити його масу до 1,5 кг і в свою чергу зменшити момент інерції. Із застосуванням полегшеного маховика двигун швидше досягає максимальних обертів, відповідно має кращу розгінну динаміку, а також спостерігається збільшення потужності до 5%.

Джерело: https://ukrautos.ru/remont-i-obslugovuvannja/dvigun-2/2745-mahovik-dviguna.html