LED, ксенон чи галоген: вибираємо світло для автомобіля

AvtoAd

10/02/2021
LED, ксенон чи галоген: вибираємо світло для автомобіля

Які лампи на сьогодні є найкращими? Єдиної думки з цього приводу немає. Один водій скаже, що визнає лише сучасні світлодіоди. Інший запекло доводитиме, що немає нічого кращого і надійнішого за «бабусю галогенку». А третій скаже, що встановив газорозряд і дуже задоволений. Хто ж правий? 

 

Насправді усі троє. Адже і галоген, і ксенон, і світлодіоди сьогодні рівноправно конкурують на ринку. Але правда ще й у тому, що кожен з трьох видів має як свої переваги, так і недоліки.  Розглянемо «підводні камені», про які треба знати, обираючи світло для автомобіля. 

 

Лампи розжарення – галоген

 

Ця лампа розжарювання з колбою, яку заповнює газ галоген, пройшла випробування часом. Її придумали ща 150 років тому і нічого кардинального  за цей час не змінили. А навіщо? Вольфрам в газовому середовищі нагрівається добре,  світить доволі яскраво і довго, приблизно від  500 до 1 тис. годин. Газ також повертає назад частки вольфраму, які  зірвалися з нитки, не даючи їм осідати на скло колби, а відтак світло лампи довго не тьмяніє.

 

Результат пошуку зображень за запитом галогенная лампа авто

 

У найсучасніших ламп застосовується кварцове скло і високий тиск газу в колбі, і це ще більше підвищує характеристики галогенок. При цьому 150-річні технології дозволяють тримати ціну на ці лампочки низькою. Не дивно, що саме галогеновим світлом комплектується майже половина всіх автомобілів в Європі і ще більше – у США. 

 

LED-світлодіоди

 

Це напівпровідникові джерела світла, які все частіше використовують виробники.  Фари з LED-лампочками нині зустрічаються не лише в дорогий автомобілях, а й середнього цінового сегменту. 

 

 

Якісні світлодіоди дорожчі від галогенових, але й служать вони дуже довго – до 100 тис. годин (тобто, у 100 разів довше!) і при цьому  споживають набагато менше потужності. 

 

Але є одне «але», про яке постійно говорять фахівці: світлодіод має бути якісним.  Дуже важливо, що фірмові світлодіодні лампи адекватно працюють у фарах, спроектованих під звичайні галогенки – але таких ламп існує дуже мало. Ринок наповнили вироби незрозумілих виробників, натомість якісні LED-лампи насправді дорогі. 

 

Що рекомендують досвічені водії і майстри? Переважно LED лампи Philips X-treme Ultinon LED-HL gen2 11972XUWX2 (H7), призначені для монтажу в фари головного освітлення і ПТФ,  а також продукцію rVolt RC01 H4 8000Lm. Фахівці пояснюють, що промінь в цих лампах добре потрапляє у фокус і дає ідеальне біле світло. 

 

Натомість «безіменні»  LED-лампи, цоколь яких підходить у звичайні фари галогенового типу, не підходять для них за оптичними параметрами. Оскільки виробникам масової LED-продукції не вдається зробити повний аналог галогенки через проблеми з розмірами кристалу напівпровідника (зазвичай він набагато більший за вольфрамову спіраль галогенової автолампи і не потрапляє в фокус оптики штатної фари), то виникає проблема. Тому такі фари формують неправильний промінь, який і дорогу освітлює гірше, і інших водіїв засліплює.

 

Газорозрядні лампи – ксенон

 

А тут взагалі цікава історія. В Україні ксенонові лампи ніби й не заборонені, але разом зтим і не дуже дозволені. Використання ксенонових фар в Україні законом не забороняється, якщо виробником в конкретної моделі автомобіля експлуатація газорозрядних ламп передбачена конструкцією. Якщо використовуються автомобільні фари спочатку призначені для установки галогенних ламп, то ксенон в них встановлювати заборонено!

 

 

У статті № 122 КУпАП встановлено відповідальність водія, який допустив порушення, що спричинило аварію. Керуючись цією статтею, співробітники дорожньої поліції залучають винуватців ДТП до адміністративної відповідальності. При цьому стягується штраф у розмірі 40-50 кратного розміру неоподатковуваного мінімального доходу. Можливий і ще один варіант покарання (більш жорсткий) - позбавлення водійських прав на термін до року.

 

Ксенонові лампочки виникли в середині ХХ століття і спочатку використовувалися в кінопроєкторах. І лише в 1991 р з'явилися перші ксенонові автомобільні фари, коли фірма Philips випустила свої зразки на ринок. Цей тип освітлювальних приладів зараз досить популярний, але ксенон має не тільки плюси, а й суттєві мінуси, які можуть робити експлуатацію небезпечною. Чому так? 

 

Газорозрядні лампи дають промінь в півтора рази сильніший за галогенки, але ксенон не можна встановлювати в фари, створені для галогенок. Ксенону потрібна своя власна оптика, з підвищеною температурною стійкістю і геометрією. А у нас і з цим проблеми. 

 

Є правила, яких ви мусите дотримуватися, використовуючи ксенонки. Не можна встановлювати ксенонові лампи, просто замінивши ними галогенові. При їх установці обов'язково використання омивача фар. Найбезпечніший і оптимальний варіант - установка заводських комплектів разом зі спеціальними фарами. І зважте, що замінювати лампи можна тільки парами,  оскільки з часом вони можуть дещо змінювати інтенсивність світла. 

 

То що обрати? 

 

Якщо говорити про звичність і перевіреність часом, то газорозрядні лампи залишаються на сьогодні кращими: вони дають найяскравіше світло. Але якщо враховувати інші фактори – ціну, конструкцію фар і необхідність допоміжних пристроїв, то і у двох інших двох типів проявляються досить вагомі плюси. Один вид доступніший, інший – перспективніший. Говорити, що краще: галогенки, ксенонки чи світлодіоди – насправді не зовсім коректно.  Врешті ви обираєте світло до конкретного автомобіля, зважаючи на інші технічні характеристики. Тому – все індивідуально.