Rotate the screen

Гідропідсилювач керма

Гідропідсилювач керма

Гідропідсилювач керма (ГПК) – автомобільна гідравлічна система, елемент конструкції кермового керування автомобіля, при якій додаткове зусилля від повороту керма створюється за допомогою гідравлічного привода, призначена для більш легкого керування напрямком руху автомобіля при збереженні необхідного «зворотнього зв’язку» і забезпеченні стійкості і однозначності заданої траєкторії.
Гідропідсилювач забезпечує не тільки комфорт, але і підвищує безпеку руху, оскільки допомагає зберегти контроль над автомобілем навіть у випадку розриву шини переднього колеса.

Підсилювач керма представляє з себе гідравлічну систему, яка складається з таких елементів:
Насос забезпечує тиск і циркуляцію робочої рідини в системі. Найбільшого поширення набули пластинчасті насоси завдяки їхньому високому к.к.д. і низькій чутливості до зносу робочих поверхонь. Насос кріпиться на двигуні, а його привід здійснюється ремінною передачею від колінчастого валу.
Розподільник направляє потік рідини в необхідну порожнину гідроциліндра або назад у бачок. Якщо його золотник (рухливий елемент) переміщається при цьому поступально – розподільник називають осьовим, якщо обертається – роторним. Він може перебувати на елементах рульового приводу або на одному валу з рульовим механізмом. Розподільник – це високоточний вузол, дуже чутливий до забруднення масла.
Гідроциліндр перетворює тиск рідини в переміщення поршня і штока, який через систему важелів повертає колеса. Може бути вбудований в рульовий механізм або розташовуватися між кузовом і елементами рульового приводу.
Робоча рідина (спеціальне масло) передає зусилля від насоса до гідроциліндра і змащує всі пари тертя. Резервуаром для рідини служить бачок. У ньому розташований фільтруючий елемент, а в пробці – щуп для визначення рівня.
З’єднувальні шланги забезпечують циркуляцію рідини по системі підсилювача. Шланги високого тиску з’єднують насос, розподільник і гідроциліндр, а по шлангах низького тиску рідина надходить у насос з бачка і повертається в нього з розподільника.
У сучасних автомобілях електронний блок коригує роботу гідропідсилювача в залежності від швидкості руху. Це додатково підвищує безпеку на високій швидкості, так як водієві складніше різко (мимоволі) повернути кермо і, відповідно, відхилити автомобіль від траєкторії.

Причини виходу з ладу насосу гідропідсилювача керма:
– Витікання робочої рідини із системи, і, як правило, потрапляння повітря у систему;
– Несвоєчасна заміна рідини;
– Застосування рідин, які не відповідають тому чи іншому типу автомобіля;
– Потрапляння бруду або чужорідних тіл у систему ;
– Перегибання масляних магістралей (масляне голодування);
– Перегрівання насосу;
– Помилки під час монтажу.
Рекомендації
Щоб гідропідсилювач не вийшов з ладу завчасно, необхідно стежити за його працездатністю, а також дотримуватись вимог інструкції з експлуатації автомобіля і проводити наступні операції:
– Перевіряти рівень масла в бачку;
– Стежити за герметичністю системи і щонайшвидше усувати різні витоки;
– Перевіряти і при необхідності регулювати натягнення ременя приводу;
– Замінювати фільтруючий елемент і масло один раз в 1–2 роки;
– Необхідно також проводити їх заміну, якщо змінився колір масла.
Щоб уникнути виходу з ладу деталей гідропідсилювача неможна:
– Утримувати рульове колесо в крайньому положенні більше 5 с — це може викликати перегрів масла;
– Тривало експлуатувати автомобіль з непрацюючим насосом — це наводить до швидкого зносу деталей рульового механізму і розподільника, оскільки вони не розраховані на такий режим.
При появі перших ознак несправності необхідно встановити причину і по можливості щонайшвидше її усунути. Доцільність ремонту або заміни вузла визначається його ціною. В більшості випадків для вітчизняних автомобілів вигідніше придбання нового вузла, для іномарок — ремонт може обійтися дешевше.
До недоліків гідропідсилювача керма можна віднести нестачу реактивного зусилля на кермовому колесі, втрачається «відчуття дороги», що є важливим чинником, особливо актуальним в зимовий час (цей ефект найчастіше пропорційний швидкості руху автомобіля – при русі з великою швидкістю відчуття «порожнього» керма посилюється ), тому виробники намагаються балансувати між занадто «тугим» кермом і відсутністю інформативності рульового приводу. До того ж ГПР потребує регулярного обслуговування, такого як долив або заміна робочої рідини.

 

Джерело: https://www.avtoreyka.ck.ua/