Турбокомпресор «жене» мастило: чому це трапляється? 

AvtoAd

09/02/2021
Турбокомпресор «жене» мастило: чому це трапляється? 

Для чого автомобілю турбокомпресор? Його використовують у системах турбонаддування для того, щоб підвищити тиск у впускній системі двигуна. Завдяки турбокомпресору (ще його називають просто «турбіна») збільшується маса повітря, яка надходить у камеру згоряння, а це дозволяє забезпечити приріст потужності двигуна до 30-40%. 

 

Як він працює? 

 

Середньостатистична турбіна має спеціальні ущільнені кільця, які встановлені як обмежувачі між системами впуску або випуску і внутрішньою частиною корпусу підшипників. Саме ці кільця ускладнюють витік газу і повітря, який знаходиться між турбокомпресором і підшипником (точніше його корпусом). 

 

При стандартному режимі функціональності турбіни, тиск, який в ній утворюється - сильніший, ніж в самому корпусі підшипників. Частина стислих в турбіні газів і повітря потрапляють прямо в корпус підшипників. Далі, вже разом з мастилом, вони проходять в мастильний картер (нижню частину двигуна) по зливному мастилопроводу. За таким самим принципом працює і система динамічного масляного ущільнення, яке знаходиться з боку безпосередньо самого компресора.

 

Звідси логічний висновок: компресор турбіни може добре працювати тільки за умови відповідної роботи ущільнювачів. Ущільнювачі, в свою чергу, можуть нормально експлуатуватися виключно у вільному повітряному просторі (тобто - без мастила). Якщо такого простору з якихось причин немає, то ущільнювачі просто не можуть функціонувати. Отже, турбіна «жене» масло, і найчастіше - в інтеркулер, двигун на дизелі.

 

Це може статися з різних причин. І взагалі треба зауважити, що навіть повністю справна турбіна трохи буде «під'їдати» мастило, особливо, якщо двигун працює на великих обертах. І ця витрата буде тим більше, ніж на великих оборотах буде працювати як сам двигун, так і турбіна. Тут важлива кількість: приблизно 1,5 літра на 10 тисяч кілометрів пробігу вважають нормою. А от коли турбіна «їсть» 3 літра – то вже занадто, треба шукати, що тут не так. 

 

Найбільш поширені причини «викидання» мастила компресором 

 

Забитий повітряний фільтр

 

Це найпростіша ситуація. Потрібно перевірити фільтр і при необхідності замінити його (хоча в деяких випадках вдається його просто прочистити). але все ж краще не спокушати долю і поставити новий, особливо якщо ви експлуатуєте машину на бездоріжжі). Взимку можливе його замерзання,а може він просто засмітився

 

Забита коробка повітряного фільтра або забірний патрубок

 

Якщо повітряний фільтр в порядку, потрібно перевірити стан зазначених вузлів. Якщо вони забиті – мусите прочистити їх. 

 

Порушення герметичності кришки повітряного фільтра

 

Якщо це сталося, то пил, пісок і дрібне сміття потраплять до турбіни і утворять амбразив, постійно «вбиваючи» її аж до повного виходу з ладу.неминуче попадання в повітряну систему пилу, піску і дрібного сміття. Допускати цього в жодному разі не можна. При виявленні тріщин або інших пошкоджень в залежності від ситуації можна спробувати відремонтувати їх, наклавши хомути або інші пристосування, в крайньому випадку потрібно купити нові деталі замість пошкоджених.

 

Неякісне або невідповідне мастило

 

Двигун внутрішнього згоряння дуже чутливий до якості моторного мастила, а турбодвигуни - особливо, адже швидкість обертання і температура у них набагато вища. Користуйтесь мастилом, яке рекомендує виробник вашого автомобіля.

 

Мастило для турбін зазвичай більш жаростійке, ніж звичайне. Воно не пригорає, не прикипає до стінок елементів турбіни, не засмічує масляні канали і нормально змащує підшипники. В іншому випадку турбіна буде працювати в екстремальних умовах і існує ризик її швидкого виходу з ладу.

 

Невчасна заміна мастила

 

Змінювати його потрібно за графіком – тим, що вказав виробник. На визначену кількість кілометрів пробігу для різних автівок. Можна трохи частіше. Але не рідше.

 

 

Зношені підшипники

 

Як тільки вони «відживають» своє, ви відразу помічаєте значну витрату мастила. І так, воно може потрапляти в порожнину у безпосередній близькості від них. А оскільки підшипники не ремонтують, то їх потрібно замінити


Які проблеми при цьому виникають? 

 

Потрапляння мастила в інтеркулер (впускний колектор)

 

Найчастіше це трапляється, якщо повітряний фільтр, його кришка або патрубки або мастильні канали забиті.  Виникає збій тиску, тому мастило «вихлюпується» в інтеркулер.

 

Потрапляння мастила в глушник

 

Тут причини ті ж самі, що й у випадку з інтеркулером. Якщо ви перевірили фільтр і канали, і з ними все гаразд – можливо причина в самій турбіні. Ймовірно, вона потребує чищення, реставрації або заміни. 

 

Заклинювання валу крильчатки

 

В такому випадку турбіна не обертається взагалі. Вона не працює. Тут знадобиться комплексна діагностика і ремонт. Переважно перекіс крильчатки виникає через механічне пошкодження, але можуть бути й інші причини. Важливо регулярно контролювати стан вала, крильчатки і підшипників, не допускати їхнього значного люфту. При найменших підозрах на несправність потрібно виконати діагностику. Краще робити це в автосервісі, де є відповідне обладнання та інструменти.

 

На що ще звернути увагу 

 

Несправність дренажерної трубки 

 

У разі, якщо має мастило протікає на виході з турбіни, то є сенс перевірити стан дренажної трубки. При цьому рівень масла в картері обов'язково повинен бути вищим, ніж біля отвору цієї трубки. Також слід перевірити вентиляцію картерних газів. 

 

Незадовільний стан прокладок 

 

Якщо найбільшемасла виходить під вхідну або випускну систему двигуна, то перевірте стан прокладок,можливо вони зносились і потребують перетяжки або заміни

 

Механічне пошкодження турбіни

 

Зокрема, це може бути внаслідок ДТП або іншої аварії, потрапляння на крильчатку якогось стороннього важкого предмета (наприклад, болта або гайки, залишеного після монтажу), або ж просто брак виробу. У цьому випадку потрібен серйозний ремонт турбіни або її заміна. 

 

Зношення елементів циліндропоршневої групи (ЦПГ)

 

При цьому можлива ситуація, коли відпрацьовані гази «прориваються»  в піддон картера і створюють там підвищений тиск. По суті, турбіна просто «виганяє» мастило його з системи через слабкі ущільнення. 

 

Забитий сапун-фільтр

 

Він знаходиться в системі вентиляції картерних газів і може також з часом забиватися. А це, в свою чергу, призводить до її некоректної роботи вентиляції. 

 

Неправильна установка турбіни 

 

Цей варіант також не можна виключати, особливо якщо ви виконували ремонтні роботи на СТО із сумнівною репутацією або ж робили це самі. 

 

Чи можна продовжувати їздити на автомобілі, якщо турбіна «жене» масло?


Деякі автолюбителі радять відключити клапан EGR (клапан рециркуляції відпрацьованих газів) і, мовляв,все буде добре. Насправді ні, адже цей клапан впливає на багато процесів в двигуні. Правильний крок - знайти причину, через яку відбувається «під'їдання» масла. Адже при цьому його рівень постійно падає, а робота двигуна в умовах масляного голодування дуже шкідлива для силового агрегату і турбіни. По суті, ви вбиваєте свій двигун.

 

Їздити на машині, де турбіна починає «гнати» або «кидати» масло вкрай не бажано! По суті, ви вбиваєте свій двигун. Тому не не затягуйте з діагностикою і ремонтом турбіни. Ризикувати не варто.