Рульовий редуктор

AvtoAd

26/03/2019
 Рульовий редуктор

Рульовий редуктор – один з найстаріших механізмів в конструкції автомобіля, який використовувався в рульовому керувані ще на зорі автомобілебудування.

Рульовий редуктор – це механізм, виконаний у формі окремого агрегату і складається з зубчастих коліс і, залежно від конструкції, черв’ячного вала Головним завданням цього агрегату є збільшення сили, що прикладається до керма руками водія. Завдяки редуктора водій може повертати колеса автомобіля в потрібну сторону, не прикладаючи значних услій, навіть якщо автомобіль не обладнаний підсилювачем рульового управління.

– Пристрій і принцип роботи рульового редуктора

Всі редуктори мають корпус, виконаний з литого чавуну або зварній сталі. У корпусі розташовуються елементи передачі – зубчасті колеса, вали, підшипники тощо. Іноді в корпусі редуктора можуть розміщуватися пристрої для змащування підшипників і зачеплень.

На сьогоднішній день відомо досить багато різновидів редукторів. Їх можна класифікувати: за типом передачі (черв’ячні і зубчасті); по типу зубчастих коліс (конічні, циліндричні, конічно-циліндричні); по числу ступенів (одноступінчаті, двоступінчасті і т.д.); залежно від особливостей кінематичної схеми (з розгорнутою соосной схемою або з роздвоєною щаблем); залежно від розташування валів в просторі (горизонтальні, вертикальні).

При всьому різноманітті конструкцій найчастіше автомобілі оснащують черв’ячними редукторами. Такі редуктори передають крутний момент за допомогою черв’ячної передачі, основними елементами якої є гвинт-черв’як та зубчасте черв’ячні колесо. Черв’ячна передача на сьогоднішній день використовується в усіх рульових редукторах.

Черв’як являє собою особливий гвинт, виготовлений з міцних матеріалів і має трапецеидальну форму профілю різьби. Черв’ячне колесо зовні дуже схоже на звичайне зубчасте, однак різьблення на такому колесі ретельно підігнана під форму різьблення сполученого черв’яка. Як правило, зубчасті колеса для потужних черв’ячних редукторів виготовляються з двох різних матеріалів. Сировиною для сердечника служить будь яка недорога і в той же час міцна сталь (або звичайний чавун), а зуби виготовляються із високоміцних антифрикційних матеріалів. Завдяки своїй конструкції черв’ячна передача ефективна в пристроях, в яких потрібен високий крутний момент у поєднанні з низькою кутовий швидкістю.

– Плюси і мінуси рульового редуктора

До переваг слід віднести ефект самоторможения, велике передавальне відношення завдяки використанню всього двох деталей, низький рівень шуму і плавність ходу.

Недоліками рульового редуктора черв’ячного типу є підвищений знос, невелике тепловиділення через сил тертя, заїдання і порівняно низький ККД. Для запобігання заїдання і швидкого зносу необхідно регулювати механізми і дотримувати вимоги до точності зберання.

Головна перевага черв’ячного редуктора перед зубчастим полягає в тому, що початковий контакт ланок відбувається по лінії, а не в точці. Вхідний і вихідний вали в рульовому редукторі черв’ячного типу можуть схрещуватися під різними кутами (найчастіше під 90 °). Також вагомою перевагою є те, що при однаковому передатному відношенні черв’ячна передача займає набагато менше місця.

– Експлуатація рульового редуктора

Будь який агрегат рано чи пізно виходить з ладу з різних причин і, звичайно ж, рульовий редуктор не є винятком.

Найчастіше автолюбителі стикаються з проблемою течі рульового редуктора. Таку поломку досить легко виявити візуально, так як головним симптомом є наявність масла під машиною. Причиною може бути як корозія первинного валу, так і текти сальніки. При цьому в першому випадку слід відшліфувати вал, а потім обов’язково призвести газо-термонапиленіе до потрібних розмірів. А в другому випадку в ході ремонту потрібно буде поставити нові прокладки, манжети і сальніки.

Ще однією проблемою є раптово виникло відчуття “тугого” керма. Таке відчуття з’являється через збільшення зусилля, прикладеного для повороту керма. Щоб упевнитися в тому, що необхідний ремонт рульового редуктора, необхідно зробити вимір рівня зусилля повороту керма спеціальним динамометричним ключем. Отримані результати зіставити з даними заводу-виготовлювача транспортного засобу. Якщо результати не відповідають нормам, то необхідно провести діагностику на спеціальному стенді. Не слід намагатися полагодити рульовий редуктор самостійно. Набагато краще, надійніше і простіше віддати його в майстерню. Або, якщо дозволяють кошти, просто замінити його на новий.

Проблема люфту на кермі теж є частою поломкою. Такий дефект може бути наслідком, несправності хрестовини рульової колононки, а може бути ознакою люфту безпосередньо рульового редуктора. Така поломка вимагає повного розбирання пристрою, вивчення стану елементів і заміни зношених деталей. Після закінчення роботи пристрій необхідно відрегулювати на спеціалізованому стенді.

Також досить поширеною проблемою є стукіт у рульовому редукторі. Виникає така несправність внаслідок зносу підшипників.