Перегрівається мотор: головні причини

AvtoAd

31/03/2021
Перегрівається мотор: головні причини

Чи правда, що у сучасних автомобілях двигун перегрівається більше, ніж у більшості старих моделей? На жаль, у багатьох випадках це так. ККД у них вищий, а тому і робоча температура - також. У сучасних автівках вона переважно не перевищує 105 градусів за Цельсієм, але коли ви простоюєте у злощасних корках, то підвищується до 115 градусів. Для порівняння, машини "бабусі" працювали при 80 градусах за Цельсієм.  

 

Окрім того, що сучасний рушій сам по собі більш нагрівається, у нього є свої «сусіди», які додатково підігрівають обставини. Наприклад, каталітичні нейтралізатори, які у більшості сучасних автомобілів розташовані прямо до двигуна.

 

Кондиціонер також сприяє збільшенню температури: його конденсатор не тільки випромінює тепло, але й ускладнює прохід повітря до радіатора двигуна. Ба більше, між цими рекуператорами неминуче скупчується бруд (пух, листя), що заважає нормальному охолодженню. Крім того, зниження загальної маси радіатори стали тонкішими, а заправляльні об’єми антифризу зменшились майже вдвічі — в штатному режимі система охолодження працює нормально, але аварійного запасу майже немає.

 

Автоматична коробка — ще одне джерело тепла, сприятливе для збільшення температури під покрівцем.

 

Турбонаддув також збільшує температуру. Тим більше якщо двигун обставлений інтеркулерами, які також підігрівають машинний відсік.

 

 

Експлуатаційні чинники

 

Перевантаження автомобілів може дуже легко призвести до перегрівання мотору. Як і погіршена аеродинаміка під час перевезення об’ємного вантажу на покритті автівки. Ще один варіант — рух важкопрохідними шляхами (колія, пісок).

 

Експлуатація у гірських умовах погіршує температурний режим двигуна одразу за двома чинниками: зростає навантаження на рушій та знижується щільність охолоджувального радіатора повітря.

 

Додаткове навантаження на двигун, і відповідно, перегрів можуть викликати несправність в ходовій або трансмісії, що заважає руху автомобіля: «прихоплює» гальма, трохи спущені шини, порушені кути установлення коліс, сковзає зчеплення або гідротрансформатор.
 

Найпоширеніші причини перегріву двигуна

 

Недостатня кількість антифразу погіршує охолодження верхньої, найбільш гарячої частини рушія — головки блоку циліндрів, а потім призводить до повного припинення циркуляції рідини. Антифриз частіше за все витікає через гумові патрубки або зношенні радіатори — основний та опалювальний. Якщо паровий клапан затички радіатора або розширювальний бачок, який підтримує збільшення тиску в системі (деякі автомобілі до 1,5 бар), не ущільнений, але температура кипіння рідини знизиться. Тоді під час підвищених навантажень двигун закипає.

 

Усе. Приехали. Сгорел частично мотор, машина продается, желательно целиком  — Opel Vectra, 2.5 л., 1999 года на DRIVE2

 

Заклинення клапану термостату в закритому положенні не дозволяє рідині циркулювати через радіатор та охолоджуватись.

 

Помпа системи охолодження може припинити обертатись через обрив пасової. Буває так, що корозія з’їдає лопать крильчатки, або вона починається провертається на валу. На деяких автомобілях пасової помпи здійснюється через муфту, яка може вийти зі строю.  

 

Перегріватися двигун може, якщо не спрацьовує електропровітрювач охолодження радіатору. Причин декілька: вийшли з ладу електродвигун, реле увімкача або датчик, пошкоджена проводка.

 

У деяких двигунах використовується теплообмінник «мастило — охолоджувальна рідина». При його негерметичності мастило буде протискуватись в систему охолодження, утворюючи емульсію. Вона засмічує тонкі трубки радіатора, погіршує теплообмін. Той самий ефект матиме через негерметичність прокладки головки блоку в зовні мастильного каналу.  

 

Негерметичність прокладки блоку циліндрів призводить до видавлення охолоджувальною рідини газами, які перш за все засушують головку блока циліндрів.

 

Посереднім способом збільшувати нагрів двигуна можуть низькооктанове паливо, недостатньо точно виставлені фази газорозподіляння, знищені керамічні блоки каталітичного нейтралізатора, велика кількість пригару в камерах засвічування, нерекомендованих свічок, які викликають калілільне запалювання.
 

Наслідки перегріву

 

Під час перегріву страждають, зазвичай, дві зони двигуна. Перша — зона ущільнення газового стику. Деформація головки блока циліндрів та меншою мірою самого блоку призводять до втрати герметичності стику. Де довгий двигун, наприклад, рядний шестициліндровий, страждає більше, аніж той, у якого головка всього на два циліндри. 

 

 

Друга зона — циліндрошпиндлева група. При невеликому перегріванні справа може обмежитись невеликими задирами та втратою відпори шпиндлевих кілець (особливо якщо мастилооб’ємні — чавунні). При сильному перегріванні толоки буквально «намазують» на стінки циліндра, а кільця намертво стискають в жолобках толок.

 

Обидва випадки потребують розбирання, діагностики та вартісного ремонту.

 

Які заходи безпеки допоможуть  

 

У сильну спеку перегріти двигун простіше, аніж у мороз. Саме тому чим спекотніше на вулиці, тим делікатніше слід належать до двигуна — уникати різких пришвидшень та гальмувань. Не забувайте гальмувати двигуном: запалювання паливоповітряна мішанина при цьому не відбувається, а охолоджувальна рідина інтенсивніше циркулює в системі.

 

Згадайте про чистоту радіотора: на деяких марках його слід мити при кожному ТО. Для цього слід влаштовувати «купання» раз у два-три роки.

 

Повна заміна системи охолоджувальної рідини вимагається не частіше, аніж в 60000-80000 км. До такої експлуатації зазвичай антифриз починає втрачати свої властивості. А його стан позначається не лише на температурному режимі, але й на ресурсні основних вузлів системі охолодження.

 

Радимо встановити точний цифровий термометр. Якщо не хочете вбудовувати додатковий прилад, використовуйте програму для смартфона з поєднанням адаптеру ELM 327, який підключається в діагностичний роз’єм OBD II.

 

Деякі виробники автокомпонентів виробляють термостати з різною температурою відкриття. Наприклад, для популярного 1,6 літрового двигуна Renault К4М є термостати на 82 градуси, а є на 86. Чотири градуси — суттєва різниця. Для автомобілів з дуже напруженим тепловим режимом (в силу й конструктивних, та експлуатаційних чинників) краще підібрати термостат з низькою робочою температурою.

 

Також не забувайте регулярно обстежувати машину та усувати несправності. Тоді не доведеться чекати на дорозі через перегрів двигуна та шукати телефонний номер евакуатора.

Читайте по темі: Демонтаж головки циліндрів у Jeep 4x4 limited: сильний перегрів двигуна