Коли гальмівні диски потребують заміни?

AvtoAd

06/04/2021
Коли гальмівні диски потребують заміни?

Що таке гальмівний диск? 

 

Це частина дискового гальма, яка обертається і до якої за допомогою привода притискають нерухомі гальмові колодки. Виступає учасником фрикційної пари (пари тертя), результатом якого є кероване уповільнення транспортного засобу.

Гальмовий диск функціонально виконує два завдання:

  1. У парі з гальмовою колодкою створює тертя
  2. Розсіює в атмосфері тепло, яке було згенеровано.

 

Таким чином, ключові вимоги до даного елементу гальмівного механізму — стійкість до термічних і механічних навантажень, а також енергоємність для забезпечення ефективного теплообміну. 

 

Гальмовий диск автомобіля складається з двох частин: центральної маточинної частини і робочого полотна. Залежно від типу, конструкція може бути або суцільнолита, або складена. Центральна частина диска є його основою і встановлюється безпосередньо на маточину, робоче полотно служить опорною поверхнею для пари тертя.

 

Основним матеріалом для виробництва гальмових дисків є сірий чавун з графітом пластинчастої або вермікулярної форми. Цей сплав добре піддається механічній обробці, що дозволяє конструювати системи вентиляції різної форми й відводити тепло. Другою перевагою чавуну є добра теплопровідність, що важливо в умовах інтенсивних термічних навантажень. Альтернативою чавуну стала технологія виробництва на основі вуглецю і карбідокремнієвої матриці. Як правило, така формула містить полімерні порошки в поєднанні з підсилюючими волокнами. На відміну від класичного чавунного диска, композитний склад має значно меншу вагу, а також має кращу стійкість до механічного зносу.

 

Види гальмівних дисків

 

Конструктивно гальмові диски поділяють на три типи:

 

Суцільні. Гальмовий диск, в якому маточинна частина і робоче полотно виконані з суцільнолитої заготовки. Така конструкція не передбачає додаткового охолодження.

 

 

Вентильовані. Дві пластини, з'єднані радіальними ребрами, що утворюють канали додаткової вентиляції диска. Завдяки цим каналам повітря рухається від маточини до зовнішніх країв диска, прискорюючи охолодження системи. Використання повітряного прошарку дозволяє знизити температуру робочої зони фрикційної пари на 30 % і більше.

 

 

Складені. Збірна конструкція, що складається з, як правило, алюмінієвої ступичної частини й чавунного кільця, що є опорною поверхнею в парі тертя. Ця технологія зменшує вагу диска, підвищує стійкість до термічної деформації, а також мінімізує передачу акумульованого тепла до маточини.

 

 

Складені диски є більш популярними. Вважається, що вони зручніші у використанні, стійкіші до деформації, краще пристосовані до відведення тепла і мають ефективнішу вентиляційну систему. Вони також легші по вазі і дешевші в експлуатації. 

 

Крім того, кожен тип гальмового диска може бути модифікований виробником, без внесення змін у конструкцію. Такі модифікації допускає, зокрема, європейський регламент ECE R90. Відтак, існують наступні види дисків:

  1. Гладкий. Зовнішні поверхні робочого полотна диска гладкі.
  2. Перфорований. Завдані по всій поверхні робочого полотна наскрізні отвори зменшують вагу диска, сприяють зростанню інтенсивності охолодження (що зменшує ризик викривлення), а також видаляють гази, що утворюються в контакті фрикційної пари «диск-колодка». В середньому, кількість отворів коливається від 30 до 40, а в деяких версіях перфорований диск може мати до 100 свердлень.
  3. З радіальними насічками. Нанесення радіальних канавок (слотів), спрямоване від ступичної частини диска до його зовнішнього краю, дозволяє виводити відпрацьовані частки фрикційної накладки від плями контакту, а також очищати поверхню накладки.

Перфорований з насічками. Комбіноване виконання, що поєднує наскрізну перфорацію з радіальними прорізами. Має властивості обох видів модернізації. .

 

Необхідний тип гальмового диска визначається різновидом гальмівної системи конкретної моделі авто.

 

Коли потрібна заміна?

 

Вкрай важливо регулярно контролювати стан гальмівних дисків, адже їхнє зношення може призвести до ДТП. Ось що має насторожити водія: 

 

  1. Гальмівна дистанція стає дедалі довшою. 
  2. Ви помічаєте зниження рівня робочої рідини
  3. Ви відчуваєте, що педаль стає "легшою" при натисканні. 
  4. Машину відводить трохи убік при гальмуванні. Цей симптом є дуже показовим і свідчить про те, що гальмівні диски є у дуже поганому стані. 
  5. Ви чуєте нехарактерний стукіт або шум коліс. 

 

При появі бодай одного з цих пунктів вам слід обов'язково перевірити стан гальмівної системи. Найкраще нехай це зроблять фахівці, які подивляться і диски, і колодки. Допустимий для експлуатації діапазон переважно вказується на тильній стороні диска.

 

Пам'ятайте також, що заміна дисків, як і колодок, незалежно від того, на якому з механізмів виявлений неприпустимий знос, потрібно проводити на одній осі тільки парами.