Поверните экран

Датчики на наших авто, призначення і принцип роботи

Датчики на наших авто, призначення і принцип роботи

✒ ДАТЧИК ФАЗ (датчик положення розподільчого вала)

Інформація використовується для організації вприскування палива в конкретний циліндр. Відмова датчика переводить паливоподачу в попарно-паралельний режим, що призводить до різкого збагачення паливної суміші.
Датчик фаз встановлюється на двигуні у верхній частині головки блоку циліндрів за шківом впускного розподільчого вала. На шківі впускного розполільчого вала розташований диск з прорізом. Проходження прорізу через зону дії датчика фаз відповідає відкриттю впускного клапана першого циліндра.

✒ РЕГУЛЯТОР ХОЛОСТОГО ХОДУ (РХХ)

Являє собою пристрій, який необхідно в системі для стабілізації оборотів холостого ходу двигуна. РХХ представляє з себе кроковий електро-двигун з підпружиненою конусною голкою. Під час роботи двигуна на холостому ході, за рахунок зміни прохідного перерізу додаткового каналу подачі повітря в обхід закритої заслінки дроселя, в двигун надходить, необхідне для
його стабільної роботи, кількість повітря. Це повітря враховується датчиком масової витрати повітря (ДМВП) і, відповідно до його кількістю, контролер здійснює подачу палива у двигун через паливні форсунки. По датчику положення колінчастого валу (ДПКВ) контролер відстежує кількість обертів двигуна і в
відповідно до режиму роботи двигуна керує РХХ, таким чином додаючи або знижуючи подачу повітря в обхід закритої дросельної заслінки.

На прогрітому до робочої температури двигуні контролер підтримує обороти холостого ходу. Якщо ж двигун не прогрітий, контролер за рахунок РХХ збільшує обороти і, таким чином, забезпечує прогрів двигуна на підвищених обертах колінвала. Даний режим роботи двигуна дозволяє починати рух автомобіля відразу і не прогріваючи двигун.
Регулятор холостого ходу встановлений на корпусі дросельної заслінки і кріпиться до нього переважно двома гвинтами. РХХ є виконавчим пристроєм і його самодіагностика в системі не передбачена. Тому при несправності регулятора холостого ходу лампа “CHECK ENGINE” не висвітиться. Симптоми несправностей РХХ в чомусь схожі з несправностями ДПДЗ (датчика положення дросельної заслінки), але в другому випадку найчастіше на несправність ДПДЗ явно вказує лампа “CHECK ENGINE”. До несправностей регулятора холостого ходу можна віднести наступні симптоми:
– нестійкі обороти двигуна на холостому ході,
– мимовільне підвищення або зниження оборотів двигуна,
– зупинка роботи двигуна при виключенні передачі,
– відсутність підвищених оборотів при запуску холодного двигуна,
– зниження оборотів холостого ходу двигуна при включенні навантаження (фари, пічка і т.д.).

✒ ДАТЧИК КИСНЮ
Датчик кисню (лямбда зонд) встановлений на приймальній трубі глушника. Серйозний, але вельми надійний електрохімічний прилад. Завдання датчика кислороду – визначення наявності залишків кисню у відпрацьованих газах. Є кисень – бідна паливна суміш, немає кисню – багата. Показання датчика кисню використовуються для коригування подачі палива. Категорично забороняється використання етилованого бензину. Вихід з ладу датчика кисню призводить до збільшення витрати палива і шкідливих викидів.
✒ ДАТЧИК положення колінчастого валу (ДПКВ)
Датчик положення колінчастого вала призначений для формування електричного сигналу при зміні кутового положення спеціального зубчастого диска, встановленого на колінчастому валі двигуна. Датчик положення колінчастого вала встановлений близько шківа колінчастого валу і зчитує сигнали по рискам. Це основний датчик, за показаннями якого визначається циліндр, час подачі палива і іскри. Конструктивно датчик положення колінчастого валу являє собою шматок магніту з котушкою тонкого дроту. Дуже витривалий. Датчик положення колінчастого валу працює в парі з зубчастим шківом колінчастого валу. Відмова датчика – зупинка двигуна. У кращому випадку обмеження обертів двигуна в районі 3500 – 5000 об / ми.

✒ Датчик тиску масла:
Тиск масла в системі контролюється спеціальним датчиком, встановленим в масляній магістралі. Електричний сигнал від датчика надходить до контрольної лампі на панелі приладів. На автомобілях також може встановлюватися покажчик тиску масла.
Датчик тиску масла може бути включений в систему управління двигуном, яка при небезпечному зниженні тиску масла відключає двигун.
На сучасних двигунах встановлюється датчик контролю рівня масла і відповідна йому сигнальна лампа на панелі приладів. Поряд з цим, може встановлюватися датчик температури масла.
✒ ДАТЧИК температури охолоджуючої рідини:
Датчик температури охолоджуючої рідини встановлений між головкою блоку і термостатом. Датчик температури охолоджуючої рідини має два контакти. Основне функціональне призначення датчика температури охолоджуючої рідини – чим холодніше мотор, тим багатшою паливна суміш. Конструктивно датчик температури охолоджуючої рідини являє собою термістор (резистор), опір якого змінюється залежно від температури. Типові значення 100 гр. – 177 Ом, 25 гр. – 2796 Ом, 0 гр. – 9420 Ом, – 20 гр. – 28680 Ом. Температура охолоджуючої рідини впливає майже на всі характеристики управління двигуном. Датчик температури охолоджуючої рідини вельми надійний. Основні несправності – порушення електричного контакту всередині датчика, порушення ізоляції або обрив проводів. Відмова датчика температури охолоджуючої рідини – включення вентилятора на холодному двигуні, труднощі запуску гарячого мотора, підвищена витрата палива.

✒ Датчик положення дросельної заслінки (ДПДЗ)

Датчик положення дросельної заслінки встановлений збоку на дросельному блоці на одній осі з приводом дросельної заслінки. Датчик положення дросельної заслінки зчитує показання з положення педалі “газу”. Основний ворог датчика положення дросельної заслінки – мийники двигунів. Строк служби
датчика положення дросельної заслінки абсолютно непередбачуваний. Порушення в роботі датчика положення дросельної заслінки проявляються в підвищених обертах на холостому ходу, в ривках і провалах при малих навантаженнях.

✒ Датчик детонації

Датчик детонації встановлений на блоці двигуна між 2-м і 3-м циліндрами. Існують два типи датчика детонації – резонансний (бочонок) і широкосмуговий (таблетка). Датчик детонації різних типів не взаємозамінні. Датчик детонації – це надійний елемент, але вимагає регулярного чищення роз’єму. Принцип роботи датчика детонації як у пєзо запальничка. Чим сильніше удар, тим більша напруга. Відстежує детонаційні стуки двигуна. Відповідно до сигналу датчика детонації контролер встановлює кут випередження запалювання. Є детонація – більш пізнє запалювання. Відмова або обрив датчика детонації проявляються в “тупості” мотора і підвищеної витрати палива.
Він являє собою порожнистий шестигранний корпус з різьбовим виступом для вкручування в ДВС. Усередині корпусу звичайним гвинтиком прикручується двошаровий п’єзоелемент, який і виробляє ЕРС при впливі на нього коливань звукової частоти через корпус датчика. Ці коливання за допомогою п’єзоелемента перетворюються в аудіосигнал. Таким чином, за допомогою ДД блок ЕБК “чує”, що відбувається в двигуні під час його роботи. Тобто, це своєрідний мікрофон, а точніше, п’єзокерамічний звукознімач (як на програвачах вінілових платівок).
Корпус по край залитий спеціальним компаундом, по відчуттю нагадує тендітну штучну гуму. Цей компаунд (на форумі його називають “смолою”) не тільки захищає п’єзоелемент від впливу навколишнього середовища, але ще і створює специфічну АЧХ (амплітудно-частотну характеристику) сигналу, так як спектр ДД повинен лежати в області 1400-6000Гц з центральною частотою в районі 2700Гц (приблизна частота детонації).
Якщо з’являються детонаційні процеси, то блок ЕБК автоматично змінює кут випередження запалювання до тих пір, поки детонаційні процеси не зведуться до мінімуму або взагалі не ліквідуються. Таким чином, ДД є невід’ємною частиною ланцюгів корекції формування та найбільш ефективного спалювання паливної суміші. Вихід з ладу ДД супроводжується появою помилки самодіагностики, детонаційними процесами в ДВЗ (при цьому характерним так званим “дзвоном пальців”), гіршою тягою, підвищеною витратою палива.